Menu
Australia / Elämä Melbournessa

Australian Bucketlist: The Great Ocean Road

Uskallan sanoa, että Great Ocean Road on upeinta, mitä voi Melbournen lähistöllä ja koko Victorian alueella tehdä. Great Ocean Road on noin 250 kilometrin mittainen tienpätkä, joka alkaa Torquayn surffikaupungista ja päättyy Allansfordiin. Tien rakensivat sodasta palanneet veteraanit ensimmäisen maailmansodan muistolle, ja kyseessä on siten maailman suurin sotamuistomerkki. Tie on myös tähänastisen elämäni kaunein maisemareitti, ja kauniita maisemia olen nähnyt myös muun muassa Kroatian rannikolla. Great Ocean Roadilla konkretisoituu sanonta: ”tärkeintä ei ole päämäärä, vaan itse matka”. Ja voi pojat, millainen matka! Jos jokaista upeaa rantanäkymää tai jylhää kallionseinämää olisi pysähtynyt kuvaamaan ja ihastelemaan, olisin joutunut stoppaamaan auton vähintään kilometrin välein. Jos olet Melbournessa ja päätät käydä yhdessä nähtävyydessä tai tehdä yhden ainoan retken, tee tämä!

IMG_5568 IMG_5569 IMG_5571 IMG_5573

Lähdimme matkaan Cranbournista, ajoimme Melbournen läpi Victorian toiseksi suurimpaan kaupunkiin, Geelongiin ja sieltä Torquayhin, joka toimii porttina Great Ocean Roadille. Jos aloitat matkasi Melbournen keskustasta, kannattaa lähteä hyvissä ajoin aamulla. Me kuitenkin lähdimme 40 kilometrin päästä ja jouduimme ajamaan keskustan läpi ja onneksi paikalliset neuvoivat lähtemään vasta kymmenen maissa, jotta välttäisimme aamun ruuhkassa istumisen. Siinä, kun Suomessa 40  kilometrin matkan ajaa reilussa parissakymmenessä minuutissa, Melbournessa siihen saattaa hyvinkin vierähtää reilu tunti.

IMG_5578 IMG_5581 IMG_5582 IMG_5583

Ensimmäisen pysähdyksen teimme Torquayssa. Nappasimme kaupasta lounaan mukaan ja menimme tyytyväisinä eväsretkelle rannalle nauttimaan melkein 30 asteen lämmöstä. Kaikki oli täydellistä, aurinko paistoi, aallot kohisivat, rannalle oli eksynyt muutama leikkivä koira omistajansa kanssa ja koko matka oli vasta edessä. Torquay oli rauhallisen rento rantakaupunki, joka on kuuluisa hyvänä surffipaikkana. Melbournenhan alue sijaitsee maantieteellisesti surffaamisen kannalta epäedullisessa paikassa, ja aallot ovat harvoin sopivat muuhun kuin uimiseen, joten hyvien aaltojen perässä voi joutua reissaamaan jonkin verran.

IMG_5587 IMG_5589 IMG_5590 IMG_5591 IMG_5593

Torquayn jälkeen maisemat muuttuivat koko ajan upeimmiksi, ja joka mutkan jälkeen sai olla haukkomassa henkeä, kun toinen toistaan hienommat merinäköalat vilisivät silmien edessä. Reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Torquaysta sijaitsi Lornen pikkukaupunki, johon päätimme palata paluumatkalla. Kaikkea kun ei kannata ahmia kerralla.

IMG_5599 IMG_5600 IMG_5601 IMG_5605

Iltapäivän puolella kahvihammasta alkoi kolottaa, ja onneksi pysähdys Apollo Bayssa toi siihen helpotuksen. Apollo Bay oli kahta edellistä kaupnkia hieman isompi ja se tarjosi myös enemmän majoitusvaihtoehtoja, joten jos joku suunnittelee kahden yön reissua Great Ocean Roadille, Apollo Bay voisi olla ensimmäinen yöpymispaikka. Jos tarkoituksena on matkata kaksi päivää ja viettää vain yksi yö, suosittelen jatkamaan hieman pidemmälle, sillä kuuluisammilla nähtävyyksille on Apollo Baysta vielä hieman matkaa.

IMG_5607 IMG_5608

Tie vei meidät hieman kauemmaksi rannikosta jylhiin maalaismaisemiin. Valtavilla niityillä laidunsi lampaita ja maisemat olivat kaikin puolin kuin Taru sormusten herran Konnusta. Ajoimme läpi luonnonsuojelualueiden, joissa satoja vuosia vanhat eukalyptuspuut kurottautuivat kohti taivasta. Great Ocean Roadin varrelta on myös mahdollista poiketa sisälle sademetsiin, käydä vaeltamassa ja ihailemassa upeaa luontoa ja vesiputouksia. Nämä jäivät meillä toiseen kertaan, sillä mielessä siinsi Great Ocean Roadin kuuluisin nähtävyys, 12 apostolia.

IMG_5614 IMG_5619 IMG_5621 IMG_5623 IMG_5626

Siinä ne nyt sitten ovat kaikessa komeudessaan. Olen aiemminkin puhunut siitä tunteesta, joka iskee, kun näet livenä jonkin kuuluisan paikan, jota olet aiemmin päässyt ihailemaan vain kuvissa tai televisiossa. Jotkut kertovat pettymyksestä ja odotusten lässähtämisestä. ”Jaa, tuossako se sitten paljon hehkutettu X nähtävyys sitten on”. ”On se vaan luonnossa pienempi/vaatimattomampi/rosoisempi/rumempi/tylsempi kuin kuvissa”. Itselläni on täällä Australiassa tapahtunut täysin päinvastoin. Nuo nähtävyydet iskevät tajuntaani sen tosiasian, että minä oikeasti olen täällä maailman toisella puolella. Ne palauttavat mieleeni ne lukuisat tunnit, kun olen Suomessa istunut sohvalla ja selaillut kirjoituksia Australiasta. Olen tallentanut kuvia työpöytäni taustakuvaksi, jotta ne muistuttaisivat minua silloin kaukaiselta tuntuvasta unelmastani lähteä kokemaan maailmaa. Ne muistuttavat lukuisista tunneista sohjoisessa marraskuisessa pimeydessä, kymmenistä tunneista työmatkalla Kouvolan ja Helsingin välillä, auton lasin raappaamisesta kohmeisilla sormilla ja kaikista muista hetkistä, jotka jaksoin sen voimalla, että  tiesin, että joku päivä pääsisin pois.

IMG_5628 IMG_5638 IMG_5640 IMG_5643 IMG_5646

Kun seisoin ja katsoin eroosion kuluttamia kivipaaseja ja kuuntelin aaltojen kohinaa, en voinut olla tuntematta onnea ja ylpeyttä siitä, että olin uskaltanut lähteä tänne maailman toiselle puolen. Täällä minä oikeasti olin! Tämä oli niitä hetkiä, joilloin tajusin konkreettisesti eläväni unelmaani. Vaikka osittain tämä matka on tuonnut eteeni asioita, joita en olisi ikinä odottanut joutuvani kokemaan eikä jokainen päivä ole todellakaan ollut helppo, en voisi olla tyytyväisempi itseeni, että lähdin. Olen vuoden aikana kokenut ja kasvanut ihmisenä enemmän kuin olen tehnyt viiden viimeisen vuoden aikana Suomessa, vaikka tuohon aikaan on mahtunut niin valmistumiset, naimisiinmenot kuin työhaasteetkin. Tämä matka on opettanut minulle olemaan elämättä autopilotilla valintoja kyseenalaistamatta. Tämä on pakottanut minut pysähtymään, antamaan aivoille joutilaisuutta ja kohtaamaan, ymmärtämään ja hyväksymään monia asioita itsestäni, joita en tajunnut, kun elin jatkuvan suorittamisen kierteessä.

IMG_5654 IMG_5655 IMG_5657 IMG_5659 IMG_5662 IMG_5663

Lyhyen ajomatkan jälkeen saavuimme Port Campbellin pikkuruiseen kaupunkiin, jossa pääsimme katsomaan upeaa auringonlaskua. Päivä ei olisi voinut päättyä paremmin. Tiedättekö sellaisen järjettömän onnellisuuden ja ilon tunteen, kun koko päivä menee täydellisesti, universumi on puolellasi ja näet kaiken vaaleanpunaisten lasien läpi? Elämässä ei liikaa tuollaisia päiviä ole, ja kun sellainen tulee vastaan, siihen tunteeseen kannattaa heittäytyä. Tämä oli sellainen päivä.

Ajoreitti: Melbourne – Geelong – Torquay – Lorne – Apollo Bay – 12 apostles – Port Campbell Yöpyminen: Port Campbell Hostel (kylän ainoa hostelli ja voin suositella lämpimästi)

4 Comments

• sim
    20 marraskuun, 2015 at 2:13 am

Hienoja kuvia! Kiva myös että teille sattui reissuksi hyvä sää – ja tietysti mikä parasta se, että kokemus vastasi tai ylitti odotukset 🙂

Muille Great Ocean Road-reissua suunnitteleville tiedoksi että mikäli mahdollista, kannattaa välttää paikallista kesälomakautta (joulukuun loppu-tammikuun loppu). Silloin nimittäin Great Ocean Road:illa ja pikkukaupungeissa liikkuu porukkaa enemmän kuin tarpeeksi, majoitus on kallista ja tiet ovat täynnä turisteja jotka eivät aina muista edes ajaa oikealla (tai siis vasemmalla) puolella tietä… Kokemus on huomattavasti miellyttävämpi ns. off-peak.

• Sandra
      20 marraskuun, 2015 at 12:32 pm

Kiitos! Todellakin näin, samaa paikalliset suositteli. Meillä oli oikeastaan ihanteellinen päivä. Oli lämmintä, kirkasta ja maanantaina 12 apostolillekin oli eksynyt vain reilu kymmenen turistia, joten mistään ryysiksestä ei voinut puhua. Panin muuten merkille myös säännöllisin väliajoin asennetut kyltit, jotka muistutti, että Australiassa on sitten vasemmanpuoleinen liikenne. Ihmettelin vähän, että tarviiko sitä noin ahkerasti muistuttaa, mutta lienee siis tarpeen sun kertoman perusteella 😀

• Anna
    23 marraskuun, 2015 at 1:48 am

Oon itse ajanut Great Ocean Roadin jo kolme kertaa!!! Ja JOKAIKINEN kerta sää on ollut ihan kaamea! Eli kateeksi käy! Pakkohan sinne on vielä lähteä sen neljännenkin kerran, sellaisena päivänä että on varmasti hyvät kelit!
    Paljon nähtäväähän siellä riittää useammaksikin päiväksi, viime kerralla tsekattiin myös vesiputouksia mitkä oli todellakin lyhyen kiertotien arvoisia! Otways on vielä katsastamatta, sinne ensi kerralla!

• Sandra
      26 marraskuun, 2015 at 11:41 am

Voi ei mikä tuuri! :D. Mekin kytättiin hyvää ilmaa ja valittiin reissu sen mukaan. Toki Victoriassa ei koskaan voi olla ihan varma, millaista säätä saa ;). Mun on todellakin pakko mennä katsastamaan ne vesiputoukset vielä, samoin Otways ehdottomasti.